Vill ni ha en apelsin?

Jag har i ungefär en månads tid lyssnat på Imperiets dotter av Raymond E Feist och Janny Wurts på ljudbok. Har hunnit avverka fyra av de totalt sex böckerna. Även om jag har läst dom förut, för ett par år sen, så är det alltid lika intressant att återvända till en berättelse och en hel värld som i det här fallet. Särskilt sådana här böcker, där det finns så mycket smådetaljer, som jag vet att när jag läser en bok för första gången bara helt enkelt hoppar över. Saker som jag egentligen tycker är väldigt intressanta, och gör att jag tycker om berättelsen, men som hindrar att man får veta vad det är som kommer att hända med karraktärerna. Jag tycker också att det är intressant att de på grunda av att man hetsläser böckerna, har glömt när man hör dem igen. Det finns hur många saker som helst som jag kommer på mig själv att bli helt chockad över, eftersom jag hade lyckats glömma bort hela händelse förloppet. Det finns människor som säger att det är tråkigt att läsa om en bok, eller se en film två gånger. Folk som inte förstår varför jag köper på mig en massa böcker som jag har läst otaliga gånger. Okej, jag tycker det är fint med en stor hylla full med böcker och det visar lite vem jag är, men poängen är ju egentligen att böckerna ska vara bra, och att har man en bok så att man lätt, när man känner för det, kan sjunka tillbaka in i den världen. Problemet med den här serien äratt den inte finns att köpa längre, men det får väl ens vän tradera lösa.
Det jag tycker om med den här serien, och alla Feist böcker för den delen, är känslan av djup, att det alltid finns något som ligger bakom, smådetaljer över allt, och på olika sätt kopplingar till våran tid och värld, utan att de på nått  sätt förstör illutionen av den välden, Kelewan i Imperiets dotter och många många fler i de andra böckerna. De slutar aldrig att överaska, vare  sig de nya böckerna som kommer eller de gamla som jag håller på att ta om från början. Kan inte annat än varmt rekomendera dem!




Kommentarer

Gör ett avtryck här:

Namn:
Ja, ja tänkte komma tillbaka

E-postadress: (publiceras ej)

Var hittar jag din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0